Met Abellio naar Duitsland - direct en zonder overstappen met de nieuwe RE 19

• Abellio start uitbreiding van Nederrijn netwerk naar Arnhem na technische complicaties
  • Passagiers kunnen nu met de lijn RE 19 binnen het VRR-tarief tussen Nederland en Duitsland rijden
  • Directe verbinding zonder overstappen van Arnhem via Zevenaar naar luchthaven Düsseldorf
  • Opdrachtgever VRR en provincie Gelderland blij met grensoverschrijdende treinverbinding

Abellio rijdt nu grensoverschrijdend naar Nederland: met de eerste rit van Duisburg naar Arnhem is Abellio Rail NRW met de uitbreiding van de lijn RE 19 in het Nederrijn netwerk gestart. Ondanks technische complicaties door softwareproblemen kon Abellio rond 12:25 uur voor het eerst de grens oversteken naar Arnhem Centraal.

Technische complicaties met de trein van het type Stadler FLIRT leidden ertoe dat de grensoverschrijdende ritten van lijn RE 19 niet zoals gepland om 05:44 uur 's morgens konden beginnen. Voor het grensoverschrijdende verkeer moeten de treinen uitgerust zijn met zeer complexe technologie: de treinen beschikken over drie verschillende veiligheids- en elektriciteitssystemen, die nodig zijn voor het grensgedeelte tussen Emmerich en Zevenaar. De technische experts van de betrokken bedrijven werkten hard aan het verhelpen van de storing en de installatie van nieuwe software op de zeven multi-systeem-compatibele treinstellen.

Met veel gasten aan boord reed de trein vanaf Duisburg Hauptbahnhof over de Duits-Nederlandse grens naar Arnhem. Vanaf 6 april rijdt de lijn RE 19, die sinds de start in december 2016 aanvankelijk alleen pendelde tussen Düsseldorf en Emmerich, in het uitgebreide Nederrijn netwerk ook naar Zevenaar en Arnhem. Abellio exploiteert de lijn in opdracht van het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) en de provincie Gelderland.

"Vandaag vieren we niet alleen een mijlpaal in de geschiedenis van het regionaal vervoer in Noordrijn-Westfalen en de provincie Gelderland, maar ook een bijzonder moment voor Abellio. Twee maanden voor de in de vervoersovereenkomst afgesproken datum en op tijd voor de paasvakantie zijn we erin geslaagd de voorbereidingen met succes te voltooien en het operationele bedrijf  te starten", aldus Ronald R.F. Lünser, bestuursvoorzitter van Abellio Rail NRW, in zijn welkomstwoord aan ongeveer 80 gasten in de trein van Duisburg naar Arnhem. Met deze verbinding kunnen onze passagiers nu elk uur zonder overstappen met het VRR-tarief reizen tussen het Duitse Ruhrgebied en Rheinland en Nederland. Op deze prestatie ben ik even trots als op het feit dat wij vanaf nu een van de inmiddels zes grensoverschrijdende verbindingen in Noord-Rijnland-Westfalen aanbieden en het regionale passagiersvervoer in onze deelstaat met een belangrijke component kunnen uitbreiden en verbeteren."

RE 19 brengt buurlanden dichter bij elkaar
Ook Martin Husmann, bestuursvoorzitter VRR, benadrukte het bijzondere belang van de uitbreiding van het net: "De nieuwe grensoverschrijdende regionale spoorlijn verbindt straks meer dan twee miljoen mensen in Gelderland met de meer dan 17 miljoen inwoners van Noordrijn-Westfalen. De inwoners van beide regio's hebben daardoor duidelijk comfortabelere vervoersmogelijkheden voor woon-werkverkeer en om door te reizen naar andere bestemmingen. Een voorbeeld hiervan is de betere aansluiting met de luchthaven Düsseldorf, die vaak wordt gebruikt door Nederlanders. Het uitgebreide routenet fungeert ook als een belangrijk knooppunt voor de lijnen van de toekomstige Rhein-Ruhr Express. Op die manier kunnen alle passagiers snel naar de steden aan de Rijn en in het Ruhrgebied reizen."

De eerste rit bracht de gasten in de nieuwe trein van Duisburg via Wesel naar Arnhem en later weer terug. Tegen 12:25 uur passeerden de aanwezige gasten in een van de nieuwe elektrische treinen van het type FLIRT Stadler voor het eerst de grens tussen Duitsland en Nederland. Kort daarna werden ze op het station van bestemming, Arnhem Centraal, onder meer door Geert Ritsema als vertegenwoordiger van de gemeente Arnhem en Conny Bieze, gedeputeerde van de provincie Gelderland, ontvangen en officieel verwelkomd. "De lijn RE 19 is een grote stap naar voren voor een betere verbinding tussen de buurlanden Nederland en Duitsland. De halte in Zevenaar en de uitbreiding van het net zijn een duidelijke bijdrage aan de economische versterking van de grensregio's. Ook het werken aan de andere kant van de grens wordt straks steeds gemakkelijker", aldus Conny Bieze in haar begroeting van de aanwezige gasten. De provincie Gelderland en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu dragen aan de Nederlandse kant bij aan de realisering van het grensoverschrijdende verkeersproject.

Stephan Krenz, CEO van Abellio Duitsland, benadrukte de goede samenwerking en het belang voor de betrokken Duitse en Nederlandse regio's: "Vanaf 6 april 2017 geven we samen gestalte aan de Europese gedachte door naburige regio's over grenzen heen met elkaar te verbinden. Noordrijn-Westfalen en Gelderland komen met de lijn RE 19 een stuk dichter bij elkaar en Abellio is de verbindende schakel. Daarnaast is het een uitstekend voorbeeld van praktische samenwerking tussen onze moedermaatschappij Nederlandse Spoorwegen en Abellio Duitsland."

Martin Burkert, lid van de Duitse Bondsdag en voorzitter van de parlementaire verkeerscommissie, wees in zijn toespraak op het groeiende belang van concurrerende spoorwegen. "Deze reis is een nieuw hoogtepunt in de succesvolle geschiedenis van Abellio. U heeft bewezen dat je in het regionale treinvervoer economisch succesvol kunt zijn met nieuwe zakelijke activiteiten." Burkert bedankte alle partijen die het grensoverschrijdende Nederrijn project hebben laten slagen. "Succes is aan veel factoren te danken en heeft zeker veel oorzaken. Een heel belangrijke factor zijn altijd de mensen die eraan werken."

Het Nederrijn netwerk: Nieuwe treinen en nieuw aanbod
Al vanaf 11 december 2016 rijdt Abellio Rail NRW op de routes van de lijnen RE 19, RB 32 en RB 35 tussen Bocholt, Emmerich, Düsseldorf, Mönchengladbach en Wesel en doet daarbij 36 stations aan op het 189 kilometer lange routenet. Op de lijnen RE 19 en RB 35 worden 21 nieuwe treinen ingezet. De vijfdelige treinen zijn voorzien van airconditioning en traploze toegangen en beschikken over meer zitplaatsen.

Door de uitbreiding van de lijn RE 19 is de volgende mijlpaal in de geschiedenis van Abellio Rail NRW bereikt, en ook in het nieuwe door VRR ontwikkelde lijnen-concept in het Nederrijn-gebied. Het concept, dat sinds de nieuwe dienstregeling in december 2016 in werking is getreden, bevat belangrijke verbeteringen voor de passagiers:

• Dagelijks, dus ook in het weekend, twee directe verbindingen per uur tussen Wesel en Düsseldorf met de lijn RE 19 en de door DB Regio geëxploiteerde lijn RE 5 (die rijdt tussen Koblenz en Wesel)
  • Elk uur een grensoverschrijdende verbinding in het regiovervoer van en naar Arnhem (via Zevenaar) volgens VRR tarief
  • Meer treinpersoneel op de Abellio-lijnen RE 19, RB 32 en RB 35 en betere reizigersinformatie

Voor de start van het Nederrijn netwerk heeft Abellio in totaal ongeveer 85 nieuwe banen gecreëerd en een nieuw depot gebouwd voor reparatie en onderhoud van treinen in Duisburg. Voor de modernste onderhoudstechnologie investeerde Abellio met ondersteuning van de VRR ongeveer 15 miljoen euro in het op 3 maart geopende depot.

Vanaf december 2017 gaat Abellio vooral in de avonduren meer personeel inzetten op de lijnen van het Nederrijn netwerk. Daarvoor worden nog 35 servicemedewerkers gezocht, die in juli kunnen starten met een opleding. Sollicitaties hiervoor per e-mail aan jobs [at] abellio-rail-nrw [dot] de of via de website www.abellio.de onder Banen & Carrière.

Operationele start op 6 april – informatie over tickets en tarieven
Bij de start van het grensoverschrijdend verkeer naar Nederland op 6 april waren in de treinen van lijn RE 19 promotie-medewerkers onderweg met gedetailleerde informatie en presentjes voor de passagiers. Van 6 tot 20 april zijn ook promotie-medewerkers van de Nederlandse Spoorwegen, VRR en Abellio op Arnhem Centraal aanwezig om te informeren over tickets en tarieven voor reizen van en naar Duitsland. Voor grensoverschrijdende reizen met de lijn RE 19 geldt het VRR-tarief ook tot de haltes Arnhem en Zevenaar. Bij reizen buiten het VRR-tariefgebied gelden in het algemeen de tickets met het vaste Noordrijn-Westfalen-tarief. Een reis van Arnhem naar Düsseldorf en terug kost bijvoorbeeld 33,30 euro voor twee personen (VRR-dagticket prijsklasse D).

Ook wordt een nieuw klantencentrum geopend op station Arnhem Centraal, samen met de Nederlandse spoorwegen. Het centrum biedt passagiers een vast aanspreekpunt voor vragen over grensoverschrijdend treinvervoer. Daarnaast heeft Abellio in totaal drie nieuwe ticketautomaten geplaatst op de stations Zevenaar en Arnhem Centraal, waar tickets voor de reis naar Noordrijn-Westfalen kunnen worden gekocht. Internationale passagiers die van Nederland naar Duitsland willen reizen, kunnen voor het openen van de OV-chipkaart-poortjes op station Arnhem Centraal een ticket gebruiken met een vierhoekige barcode. Deze tickets zijn verkrijgbaar bij de Abellio-ticketautomaten. Nederlandse passagiers tussen Zevenaar en Arnhem kunnen gewoon bij de rode OV-chipkaart-poortjes van Arriva/Breng/Abellio in- en uitchecken.