Abellio neemt gedeeltelijk ritten van RB 33 en RB 35 over van DB Regio NRW - Nieuwe treinen al voor Niederrhein-netwerk in gebruik

• Start exploitatie op 11 december 2016
  • Beperkt verkeer op de lijn RB 35 tussen 1 augustus en 4 september

Hagen, 29 juli 2016

Abellio Rail NRW neemt vanaf maandag 1 augustus met een voorlopige dienstregeling enkele ritten over van de lijnen RB 33 'Rhein-Niers-Bahn' en RB 35 'Der Weseler' van DB Regio NRW. Tussen Wesel en Mönchengladbach/Duisburg op de RB 33 (later RB 35) en op de extra ritten tijdens de spits op de lijn RB 35 (later RE 19) tussen Emmerich en Düsseldorf rijden dan drie nieuwe treinen met Abellio-machinisten. Vanaf 11 december 2016 neemt Abellio Rail NRW in het Niederrhein-netwerk de lijnen RE 19 'Rhein-IJssel-Express', RB 32 'De Bocholter' en RB 35 'Emscher Niederrhein-Bahn' tussen Mönchengladbach/Düsseldorf en Emmerich/Bocholt over van DB Regio NRW. Uiterlijk vanaf zomer 2017 gaat Abellio ook het vervoer naar Arnhem verzorgen.  Een groot deel van de 21 treinstellen van het type FLIRT³ waarmee Abellio op deze lijnen gaat rijden, is al geleverd door de fabrikant Stadler. Sinds eind april zijn de FLIRT's in de Abellio-kleuren zilver en zwart al in gebruik op test- en trainingsritten en hebben al meer dan 6000 treinkilometers afgelegd.Am Infostand stehen Kundenbetreuer für alle Fragen der Herbstmarktbesucher rund um das Thema „Zugfahren“ bereit. Die Aktionen auf dem Herbstmarkt Finnentrop führt das Eisenbahnunternehmen Abellio gemeinsam mit dem Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR), dem Zweckverband Ruhr-Lippe (ZRL) und Zweckverband Personennahverkehr Westfalen-Süd (ZWS) durch.

Om de start op 11 december en de overgang naar de nieuwe vervoerder soepel en succesvol te laten verlopen, zijn Abellio Rail NRW en DB Regio NRW in nauwe samenwerking een voorlopige overgangsdienstregeling overeengekomen. De vervoersautoriteit Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) heeft onmiddellijk ingestemd met het project. "Zo kunnen we de ervaring met de treinen, het traject en de lokale omstandigheden op de stations bundelen en onze medewerkers een vloeiende overname realiseren van de dienst op deze lijn", aldus Ronald R.F. Lünser, bestuursvoorzitter Abellio Rail NRW, over het gezamenlijke project.

Als gevolg van een bouwproject tussen Empel-Rees en Emmerich moeten twee ritten van Abellio treinen op de lijn RB 35 van maandag 1 augustus tot en met zondag 4 september ten noorden van Wesel vervallen. Een aanvullende trein in het spitsuur van maandag tot vrijdag kan alleen rijden van Wesel richting Düsseldorf. Bepaalde ritten in het weekend eindigen in Empel-Rees in plaats van Emmerich. DB Regio NRW zal voor de uitvallende treinen een vervangende busdienst organiseren. Meer informatie voor reizigers op de website van Deutsche Bahn http://bauarbeiten.bahn.de/docs/nrw/RB_35.pdf

Tot de nieuwe dienstregeling blijft DB Regio NRW voor de lijnen RB 33 en RB 35 als licentiepartner van VRR voldoen aan haar contractuele verplichtingen. Ook blijft het bedrijf in alle aangelegenheden aanspreekpunt voor passagiers. De klantenservice wordt eveneens tot de overname verzorgd door de medewerkers van DB Regio NRW.

Met de nieuwe dienstregeling op 11 december 2016 neemt Abellio dan de volledige exploitatie over van de lijnen RE 19, RB 32 en RB 35 in het nieuwe Niederrhein-net en maakt per jaar dan 2,7 miljoen treinkilometers op deze routes.

Persvoorlichtster

Deutsche Bahn