Abellio presenteert eerste elektrische treinstel FLIRT³ voor Niederrhein-netwerk

• Meer comfort en modernste techniek voor lijnen in nieuw Niederrhein-netwerk
  • Start exploitatie op 11 december 2016
  • Bouw onderhoudswerkplaats in Duisburg

Hagen, 9 juni 2016

Het eerste elektrische treinstel voor de lijnen in het nieuwe Niederrhein-netwerk werd vandaag op het Abellio bedrijfsterrein in Hagen samen met de fabrikant Stadler en de toekomstige eigenaar Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) voorgesteld aan het publiek. 21 gloednieuwe treinstellen van het type FLIRT³ rijden vanaf zondag 11 december 2016 op de routes van de lijnen RE 19 en RB 35 tussen Emmerich/Wesel en Düsseldorf/Mönchengladbach. De geplande uitbreiding van de lijn RE 19 van Emmerich via Zevenaar naar Arnhem wordt uiterlijk in de zomer van 2017 gerealiseerd, na de vereiste toelating van de treinen voor het Nederlandse spoorverkeer. Daarnaast wordt de lijn RB 32 van Wesel naar Bocholt in het netwerk opgenomen, waar Abellio vanaf december 2016 eveneens met treinen van het type ALSTOM CORADIA Lint gaat rijden. De toekomstige exploitant Abellio Rail NRW had ongeveer 100 gasten uitgenodigd in de werkplaatshal voor de zogenaamde "roll-in" aan de Eckeseyer Straße.

Ronald R.F. Lünser, bestuursvoorzitter Abellio Rail NRW: "De nieuwe, ultramoderne FLIRT voertuigen zijn binnenkort klaar voor gebruik en combineren uiterst moderne technologie met extra comfort voor onze passagiers langs de Nederrijn.  De presentatie van vandaag en de levering van het voertuig aan onze vervoersautoriteit is een belangrijke mijlpaal voor ons op weg naar een succesvolle start van de exploitatie. De goede samenwerking in de afgelopen maanden met de fabrikant Stadler en de latere eigenaar VRR heeft aangetoond, dat we ons hebben ontwikkeld van een klant-leverancier relatie naar een oplossingsgerichte samenwerking. Gezien de complexiteit van de voertuigen van vandaag, is dit een onmisbare basis voor een succesvol project. De volgende belangrijke stap in ons projectplan is de toelating van de voertuigen voor gebruik in Duitsland en Nederland."

Martin Husmann, bestuursvoorzitter VRR AöR: "Als Abellio in december start met de lijnen van het Niederrhein-netwerk en de moderne voertuigen van het type FLIRT³ op de lijnen RE 19 en RB 35 gebruikt, betekent dit een blijvend hoger comfort voor alle passagiers. De voertuigen zijn voorzien van airconditioning en beschikken over een gelijkvloerse toegang - zeven deuren per zijde en een uitschuiftrede zorgen voor snel in- en uitstappen van de passagiers. Het toekomstige routenet heeft ook een belangrijke aanvoerfunctie voor de lijnen van de Rhein-Ruhr-Express (RRX). Zo kunnen alle passagiers uit Duitsland en Nederland snel naar de grootstedelijke gebieden aan de Rijn en in het Ruhrgebied reizen."

"Het is ons een groot genoegen om vandaag samen met Abellio en de VRR één van de nieuwe FLIRT-treinen te presenteren. Het contract kent een volume van 21 voertuigen, waarvan zeven voertuigen werden ontworpen voor het grensoverschrijdend verkeer naar Nederland", verklaart Christoph Haessig, directeur van Stadler Pankow GmbH. "Elke bestelling gaat gepaard met individuele uitdagingen die we graag met veel engagement aangaan. We kijken dankbaar terug naar de succesvolle samenwerking met het projectteam van Abellio en VRR - het is alleen samen mogelijk om tijdschema's te halen en op tijd te leveren."

De afkorting FLIRT staat voor "Fast Light Innovative Regional Train" en de voorgestelde trein is de derde generatie van dit type. De lichte, uitnodigende passagiersgedeeltes zijn rolstoeltoegankelijk, voorzien van airconditioning en hebben een doorlopende lage vloer. De ruime ingangen beschikken over perronschuiven en uitschuifbare tredes. De multi-functionele zones bij de ingangen bieden ook ruimte voor vervoer van fietsen, grotere bagagestukken en kinderwagens. Er zijn 15 plaatsen voor fietsen. Aan het einde van de treinstellen bevindt zich een 1e klasse-gedeelte, met elk 24 plaatsen in de multi-systeem-treinen en zelfs 32 plaatsen in de mono-systeem-treinen. In de 2e klasse bevinden zich 227 zitplaatsen per treinstel. De voertuigen zijn ook uitgerust met elk 2 WC-cabines volgens TSI PRM, de Europese interoperabiliteits-specificatie voor toegankelijkheid. Ook een modern passagiers-informatie-systeem is onderdeel van het moderne design. Voor grensoverschrijdend verkeer is rekening gehouden met het Nederlandse elektriciteitssysteem en de vereiste aanvullende treinbeveiligingssystemen ETCS Level 2 en ATB. De voertuigen hebben een lengte van 91 meter en bereiken een topsnelheid van 160 km/h.

Ronald R.F. Lünser is er zeker van dat Abellio goed is voorbereid op de exploitatie van het nieuwe net: "We zijn erg blij dat we straks voor het eerst grensoverschrijdend vervoer kunnen aanbieden naar Nederland en daarmee het vervoersaanbod voor passagiers uit beide landen aanzienlijk verbeteren. De uitdagingen hierbij, zoals een tweetalige bedrijfsvoering, verschillende stroom- en veiligheidssystemen en de nauwe samenwerking met twee toezichthouders en infrastructuurbeheerders, zijn een prima voorbereiding op toekomstige projecten", aldus Ronald R.F Lünser. "Voor het onderhoud van deze treinen bouwen we op dit moment een onderhoudswerkplaats in Duisburg - de voltooiing van de bouw is gepland voor december."

Persvoorlichtster

Sabine Tkatzik
Verkehrsverbund Rhein-Ruhr AöR
Persvoorlichtster
E tkatzik [at] vrr [dot] de

Katrin Block
Stadler Pankow GmbH
Marketingmanager
T  +49 (0)30 9191 1501
E katrin [dot] block [at] stadlerrail [dot] de

____________________________________________________

Abellio Rail NRW GmbH is de Noordrijn-Westfaalse dochteronderneming van het Duitse Abellio GmbH. De onderneming vervoert momenteel ongeveer 12 miljoen passagiers over 5,6 miljoen treinkilometers per jaar in het Ruhr-Sieg-net (Essen-Hagen-Iserlohn-Siegen), in het Emscher-Ruhrtal-net (Bochum-Gelsenkirchen) en op de lijn S 7 (Solingen-Wuppertal).  Vanaf 2016 exploiteert Abellio Rail NRW het Niederrhein-net tussen Arnhem, Bocholt en Düsseldorf/Mönchengladbach met nog eens 2,7 miljoen treinkilometers per jaar op de regionale spoorlijnen RE 19, RB 32 en RB 35. De Rhein-Ruhr-Express (RRX) met de lijnen RE 1 en RE 11 volgt vanaf december 2018.

Over het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr
Het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) is de vervoersautoriteit voor het dichtstbevolkte gebied van Duitsland en verleent licenties voor regionaal treinvervoer voor ongeveer 8 miljoen inwoners in de regio's Rhein-Ruhr en Nederrijn.

Stadler Rail Group
Stadler bouwt al 75 jaar treinen. De leverancier van verkeerssystemen voor railtransport is gevestigd in het Oost-Zwitserse Bussnang. Op diverse locaties in Zwitserland, Duitsland, Spanje, Polen, Hongarije, Tsjechië, Italië, Oostenrijk, Nederland, Wit-Rusland, Algerije, Australië en de Verenigde Staten werken ongeveer 7000 mensen samen. Stadler biedt een uitgebreid assortiment producten voor verschillende soorten railvervoer: hogesnelheidstreinen, intercitytreinen, regionale en forensentreinen, metro's en trams. Bovendien maakt Stadler locomotieven voor lange trajecten, rangeerlocomotieven, spoorwegrijtuigen en de krachtigste diesel-elektrische locomotief van Europa. Stadler is ook de grootste fabrikant ter wereld van voertuigen met tandwielaandrijving.