Abellio viert ‘Richtfest’ voor nieuwe treinwerkplaats in Duisburg

Hagen/Duisburg, 31 augustus 2016

De ruwbouw van de nieuwe treinwerkplaats van Abellio Rail NRW in Duisburg is klaar en dus kon op vrijdag 26 augustus het in Duitsland traditionele ‘Richtfest’ worden gevierd. De Noordrijn-Westfaalse spooronderneming bouwt in de buurt van het centraal station van Duisburg een nieuwe onderhoudswerkplaats voor de komende start van het Niederrhein-netwerk in december 2016.

Medewerkers van het bouwbedrijf en de projectpartners van Abellio verzamelden zich op de plek waar ongeveer 21 weken geleden de feestelijke eerste spade de grond in ging. Nadat de krans bovenaan het geraamte van de frameconstructie was opgehangen, droegen twee medewerkers van het bouwbedrijf in rijm een feestrede voor - traditiegetrouw lieten ze daarna vanuit de hoogte een glas op de grond vallen. "Toen we hier waren voor de start van de bouw, was hier nog een vlak terrein. Vandaag zijn de ruwbouw en de dragende constructie van de hal duidelijk zichtbaar. Alles wijst erop dat we hier op tijd voor de start onze nieuwe treinen kunnen onderhouden", aldus bestuursvoorzitter Ronald R.F. Lünser. "De samenwerking in het project is uitstekend, zowel met de vervoersautoriteit als met de bij de bouw betrokken bedrijven", aldus Lünser. De voortgang van de bouw is zichtbaar: de dragende constructie voor de werkplaats- en onderhoudshal is inmiddels volledig opgetrokken en het fundament van het meetspoor voor de elektrische treinstellen is gelegd. De werkzaamheden aan de gevel en het dak zijn onlangs begonnen.

Nieuwe bedrijfslocatie
Op de nieuwe Abellio-locatie ontstaat op een oppervlak van 5.000 m² een dubbelspoorse, gecombineerde onderhouds- en washal met een totale lengte van 105 meter. Daarnaast worden een drielaags gebouw met kantoren, technische en sociale ruimtes en een aangebouwd magazijn gerealiseerd. Hier worden de 21 nieuwe elektrische treinstellen van het type Stadler  FLIRT³ onderhouden. Met de start van de nieuwe lijnen komen in eerste instantie ongeveer 15 extra medewerkers in dienst op de locatie in Duisburg.

Het nieuwe Niederrhein-netwerk
Vanaf de nieuwe dienstregeling in december 2016 zal Abellio Rail NRW tussen Emmerich/Wesel en Düsseldorf/Mönchengladbach 2,4 miljoen treinkilometers per jaar rijden op de lijnen RE 19 en RB 35 en per jaar 7 miljoen mensen vervoeren. De geplande uitbreiding van de lijn RE 19 van Emmerich via Zevenaar naar Arnhem wordt na de vereiste goedkeuring van de treinen voor het Nederlandse spoorverkeer uiterlijk in de zomer van 2017 gerealiseerd. Daarnaast wordt de lijn RB 32 van Wesel naar Bocholt in het netwerk opgenomen, waar Abellio vanaf december 2016 eveneens met treinen van het type ALSTOM CORADIA Lint gaat rijden. Uiterlijk vanaf 2019 rijden ook op deze route elektrische treinen en wordt het traject met koppel- en splitsbare treinen opgenomen in de lijn RE 19. In totaal zal Abellio dan in het Niederrhein-net een vervoersvolume leveren van 2,7 miljoen treinkilometers per jaar.

Persvoorlichtster