Eerste rit met nieuwe treinen in Niederrhein-net

• Abellio viert operationele start met ingang nieuwe dienstregeling op 11 december
  • Meer verbindingen, meer treinen, meer comfort voor reizigers

Hagen/Duisburg, 7 december 2016

Met een speciale treinrit van Duisburg naar Wesel vierde Abellio Rail NRW gisteren de officiële operationele start van het nieuwe Niederrhein-net. Talrijke gasten waren hiervoor uitgenodigd aan boord. Op tijd voor de nieuwe dienstregeling op 11 december neemt Abellio de lijnen 19 RE, RB 32 en RB 35 over van DB Regio NRW.

"De eerste rit in het nieuwe netwerk met de nieuwe treinen is een mijlpaal voor Abellio. Na een voorbereidings- en mobilisatiefase van drie jaar kunnen we ons nu ook aan de Niederrhein aan onze reizigers bewijzen met onze hoge kwaliteitseisen en de drie pijlers comfort, stiptheid en netheid. We zijn blij dat we nu ook in deze regio een bijdrage kunnen leveren aan meer kwaliteit en service op het spoor. De meervoudige onderscheidingen van onze servicekwaliteit door de vervoersautoriteiten zijn voor ons een prikkel om nog beter te worden en het kwaliteitsniveau voor onze klanten niet alleen te handhaven, maar zelfs nog te verhogen. We zien uit naar de uitdaging om ook in het Niederrhein-net onze passagiers te overtuigen met betrouwbare prestaties en ze op tijd, comfortabel en veilig naar hun bestemming te brengen. Ook het vertrouwen dat we krijgen van de vervoersautoriteiten willen we elke dag waarmaken", verklaart Ronald R.F. Lünser, bestuursvoorzitter van Abellio Rail NRW, in zijn welkomstwoord op het perron in Duisburg.

Martin Husmann, bestuursvoorzitter VRR, vult aan: "Als Abellio in december de lijnen met de nieuwe treinen overneemt, betekent dit voor reizigers een merkbare verbetering van het aanbod. Niet alleen door de nieuwe en moderne locomotieven, waarvan we vandaag een positieve indruk hebben gekregen, maar ook door betere verbindingen en meer capaciteiten op de lijnen van het nieuwe Niederrhein-net."

Net als bij de vorige aanbiederswisselingen begeleidt de VRR het overgangsproces tussen de oude en nieuwe vervoerders en ondersteunt daarbij ook gericht een mogelijke overname van personeel. Heinrich Brüggemann, directievoorzitter van DB Regio NRW: "Op de markt zijn we concurrenten, maar op het spoor zijn we partners. Daarom is het ons gemeenschappelijk doel om de wisseling van exploitant voor de reizigers zo soepel mogelijk te laten verlopen. De know-how van de medewerkers speelt daarbij een centrale rol. De naadloze overgang van medewerkers van de oude naar de nieuwe vervoerder draagt ​​er aanzienlijk toe bij dat het Niederrhein-net ook in de toekomst geliefd zal blijven bij reizigers in het regionaal vervoer."

Met de openingsrit spoorden een groot aantal gasten in de nieuwe trein van Duisburg naar Wesel en terug. Ze kregen een ​​eerste indruk van de nieuwe elektrische treinen van het type FLIRT van Stadler Pankow GmbH en een deel van het traject van het nieuwe net. Ulf Braker, directeur van Stadler Pankow, was één van de gasten: "Ik ben bijzonder verheugd er bij te zijn op de dag van de opening. Het voertuigconcept van de FLIRTS overtuigt mij persoonlijk altijd weer en niet alleen vanuit het perspectief van de fabrikant. Ik wens alle reizigers een goede reis en hoop dat de toekomstige klanten van Abellio Rail NRW net zo enthousiast zijn over het comfort en de souplesse van deze treinen als ik." Abellio Rail NRW gaat vanaf zondag 11 december 2016 rijden op de routes van de lijnen RB 19, RB 32 en RB 35 van het nieuwe Niederrhein-net tussen Bocholt, Emmerich, Düsseldorf, Mönchengladbach en Wesel en doet 36 stations aan op het 189 kilometer lange routenet. Op de lijnen RE 19 en RB 35 worden 20 nieuwe treinen van het type FLIRT ingezet. De vijfdelige treinen zijn voorzien van airconditioning en traploze toegangen en beschikken over meer zitplaatsen dan de tot nu toe gebruikte wagons. Daarmee zorgen de nieuwe voertuigen voor de mobiliteit van ongeveer 7 miljoen reizigers in Noordrijn-Westfalen.

De uitbreiding van de lijn RE 19 van Emmerich via Zevenaar naar Arnhem wordt op 6 april 2017 in bedrijf genomen, na de vereiste goedkeuring van de treinen voor het Nederlandse spoorverkeer. Vanaf 1 augustus heeft Abellio Rail NRW al een aantal proefritten gemaakt op de toekomstige lijnen, zonder noemenswaardige storingen.

Op de lijn RB 32 zal Abellio tot de voltooiing van de elektrificatie van de lijn van Wesel naar Bocholt in het regionaal vervoer Westfalen-Lippe (NWL) moderne dieseltreinstellen inzetten van het type Alstom Coradia LINT. "Daarmee wordt reizen voor mensen met beperkte mobiliteit door een  perronschuif in de trein, een goed toegankelijk toilet en multifunctionele ruimtes met plaats voor rolstoelen of kinderwagens al voor de geplande modernisering van de stations verbeterd," aldus Dr. Hermann Paßlick, adjunct-directeur van de NWL.

Met de nieuwe dienstregeling wordt het door het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) ontwikkelde nieuwe lijnenconcept in het Nederrijn-gebied gerealiseerd, met aanzienlijke verbeteringen voor reizigers:

• Dagelijks, dus ook in het weekend, twee directe verbindingen per uur tussen Wesel en Düsseldorf met de lijn RE 19 en de door DB Regio geëxploiteerde lijn RE 5 (die straks tussen Koblenz en Wesel gaat rijden)
  • Elk uur haltes op alle stations tussen Wesel en Emmerich met de lijn RE 19
  • Meer capaciteiten dan nu het geval is op de lijnen RE 19 en RB 35
  • Gebruik van nieuwe treinen op de lijnen RE 19 en RB 35
  • Elk uur een grensoverschrijdende verbinding in het regiovervoer van en naar Arnhem vanaf april 2017 volgens VRR tarief
  • Na elektrificatie van het traject Wesel – Bocholt directe aansluiting van Bocholt en Hamminkeln naar Duisburg en Düsseldorf (2019)

Tot het begin van de exploitatie van het Niederrhein-net heeft Abellio ongeveer 85 arbeidsplaatsen gecreëerd en rond 15 miljoen euro in de bouw van een nieuw spoorlijndepot in Duisburg geïnvesteerd. De bouw is met 3,7 miljoen euro mede gefinancierd door de VRR. Abellio kreeg de gunning in de aanbestedingsprocedure en heeft in juni 2013 de vervoersovereenkomst samen met de VRR en de provincie Gelderland in Emmerich ondertekend. Abellio schafte de treinen aan voor de exploitatie van het net en verkocht deze door aan de vervoersautoriteit VRR. De VRR is eigenaar van de treinen, financiert deze en verpacht deze voor de duur van de vervoersovereenkomst aan de exploitant.

Voor de start van het operationele bedrijf op 11 en 12 december zijn verschillende Abellio-promotieteams actief in de treinen, om reizigers te informeren over de nieuwe exploitant en de dienstregelingen van het nieuwe net.