Niederrhein-net: Opening van nieuwe Abellio-treinwerkplaats in Duisburg

• Voltooiing na een jaar bouwtijd
  • Modern onderhoud voor 21 nieuwe FLIRT-regiotreinen

Hagen/Duisburg, 2 maart 2017

Na ongeveer een jaar bouwtijd is de nieuwe Abellio-treinwerkplaats voor onderhoudswerkzaamheden op donderdag 2 maart feestelijk geopend. Aan de Karl-Lehr-Straße bij het hoofdstation van Duisburg heeft Abellio Rail NRW een onderhouds- en washal gebouwd voor 21 moderne elektrische treinen van het type FLIRT, die rijden op de lijnen RE 19, RB 32 en RB 35 in het Niederrhein-net. "Nog geen jaar geleden vierden we met een symbolische eerste spadesteek de start van de bouwwerkzaamheden", memoreert Ronald R.F. Lünser, bestuursvoorzitter van Abellio Rail NRW. "Vandaag kunnen we de Abellio-treinwerkplaats in gebruik nemen – een gedenkwaardig moment voor ons op weg naar nog meer kwaliteit en klanttevredenheid, ook op het nieuwe net. Na de succesvolle start van de drie lijnen in december staan we er nu voor om met de modernste onderhoudstechnologieën 24 uur per dag te zorgen voor volledige operationaliteit van onze treinen-vloot in het Niederrhein-net."

De spoorwegonderneming Abellio heeft 15 miljoen euro geïnvesteerd  in de bouw van het complex. De betrokken vervoersautoriteit, het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR), leverde een bijdrage van 3,7 miljoen euro aan de bouw. Martin Husmann, bestuursvoorzitter VRR: "We verwachten optimale inzetbaarheid van de nieuwe treinen, en daarvoor is een uiterst moderne werkplaats nodig. Voor het Niederrhein-net en een aantrekkelijk regionaal spoorvervoer in Noordrijn-Westfalen is deze treinwerkplaats van grote betekenis, ook vanwege de uitbreidingsmogelijkheden op het terrein."

De keuze voor de locatie Duisburg was snel gemaakt, vanwege de  strategisch gunstige ligging als verkeersknooppunt, zowel geografisch als in het nieuwe net. Sören Link, burgemeester van Duisburg, is niet alleen verheugd over de extra banen: "Ik ben erg blij dat gekozen is voor Duisburg. Als nog meer mensen overstappen van de auto in de trein - en dat zullen ze doen bij een aantrekkelijk railvervoer - is dat ook een belangrijke bijdrage aan een beter milieu."

Tweede Abellio-bedrijfslocatie
Op een oppervlak van 5.000 m² is een dubbelspoorse, gecombineerde onderhouds- en washal met een totale lengte van 106 meter en een vloeroppervlak van 1.700 m² ontstaan. Op het terrein is ongeveer 800 meter spoor aangelegd en zijn verschillende railtechnische voorzieningen gebouwd om spoorwegmaterieel te onderhouden en rijklaar te houden. Een drie verdiepingen tellend bedrijfsgebouw met kantoren, kantine- en kleedruimtes voor medewerkers maakt de vestiging compleet. In de hal vindt het preventief en correctief onderhoud van de onlangs in bedrijf genomen treinen plaats. Indien nodig kunnen ook grote componenten worden vervangen. Bovendien worden de treinen er gereinigd en getankt en de sanitaire installaties geleegd. In eerste instantie gaan 15 nieuwe medewerkers op deze locatie aan de slag. Het bedrijf heeft voor de treinen van het Ruhr-Sieg-net en de lijn S 7 nog een ander spoorwegdepot in gebruik in Hagen.

Het nieuwe Niederrhein-net

Abellio Rail NRW rijdt sinds december 2016 tussen Emmerich en Dusseldorf en Wesel en Mönchengladbach/Bocholt op de lijnen RE 19, RB 32 en RB 35. De onderneming legt rond 2,7 miljoen kilometer per jaar af op dit net en vervoert er 7 miljoen mensen op 189 kilometer spoor tussen 36 stations. Vanaf 6 april 2017 is de lijn RE 19 van Emmerich verlengd tot Zevenaar en Arnhem Centraal. Voor het grensoverschrijdende railvervoer worden 21 nieuwe elektrische treinen van het type Stadler FLIRT gebruikt. Zeven van deze treinen zijn voor het 20 kilometer lange traject tussen Emmerich en Arnhem 'multi-systeem-compatibel', wat betekent dat ze met drie veiligheidssystemen en drie elektrische systemen kunnen rijden. Op de lijn RB 32 van Wesel naar Bocholt rijden treinen van het type Alstom Coradia LINT. Volgens de planning rijden vanaf 2019 ook op deze route elektrische treinen en wordt het traject met koppel- en splitsbare treinen opgenomen in de lijn RE 19.