VRR en Abellio presenteren verbeteringen in het nieuwe Niederrhein-net

• Meer verbindingen en hogere capaciteiten op de lijnen RE 19 en RB 35
  • Nieuwe, geavanceerde en comfortabele treinen
  • Informatie voor reizigers ook in het Nederlands

Hagen/Gelsenkirchen, 27 oktober 2016

Over minder dan twee maanden wordt Abellio Rail NRW de nieuwe exploitant van de lijnen RE 19, RB 32 en RB 35 in het nieuwe Niederrhein-net. Tegelijk wordt het door het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) ontwikkelde nieuwe lijnenconcept in het Nederrijn-gebied gerealiseerd, met aanzienlijke verbeteringen voor de passagiers. Deze kunnen dan meer verbindingen, hogere capaciteiten en nieuwe, uiterst moderne treinen tegemoet zien.

Abellio Rail NRW gaat vanaf zondag 11 december 2016 rijden op de routes van de huidige lijnen RB 35 en RB 33, die straks worden omgedoopt in RE 19 en RB 35, tussen Emmerich/Wesel en Düsseldorf/Mönchengladbach. Op deze lijnen worden voorlopig 20 nieuwe voertuigen van het type Stadler FLIRT³ ingezet. De uitbreiding van de lijn RE 19 van Emmerich via Zevenaar naar Arnhem wordt op 6 april 2017 in bedrijf genomen, na de vereiste goedkeuring van de treinen voor het Nederlandse spoorverkeer. Daarnaast wordt de lijn RB 32 van Wesel naar Bocholt in het netwerk opgenomen, waar Abellio vanaf december 2016 tijdelijk eveneens met treinen van het type Alstom Coradia LINT gaat rijden. Vanaf 1 augustus heeft Abellio Rail NRW al een aantal proefritten gemaakt op de toekomstige lijnen, tot nu toe zonder noemenswaardige storingen.

In de voorafgaande uitschrijvingsprocedure werd het treinfinancieringsmodel van de VRR toegepast. Bij dit model schaft de toekomstige exploitant de treinen aan voor de exploitatie van het net en verkoopt deze door aan de vervoersautoriteit VRR. De VRR is de eigenaar van de treinen, financiert deze en verpacht deze voor de duur van de vervoersovereenkomst aan de toekomstige exploitant.

Martin Husmann, bestuursvoorzitter VRR: "Als Abellio in december de lijnen met de nieuwe treinen overneemt, betekent dit voor reizigers op deze trajecten een merkbare verbetering van het aanbod aan verbindingen en capaciteiten. Het toekomstige routenet en de nieuwe verbinding naar Nederland heeft ook een belangrijke aanvoerfunctie voor de lijnen van de Rhein-Ruhr-Express. Zo kunnen alle passagiers uit Duitsland en Nederland snel naar de grootstedelijke gebieden aan de Rijn en in het Ruhrgebied reizen."

Ronald R.F. Lünser, bestuursvoorzitter Abellio Rail NRW: "Sinds augustus kunnen we al onze toegezegde diensten als nieuwe exploitant op deze lijnen leveren. Over ongeveer 6 weken is het zover en beginnen we met de echte operationele activiteiten - de voorbereidingen zijn al wekenlang in volle gang. Dat we nu gaan rijden op deze nieuwe lijnen, betekent voor alle reizigers op de routes in het Nederrijn-net een duidelijk hoger comfort in de treinen. We zijn er bijzonder blij mee dat we straks voor het eerst ook grensoverschrijdend vervoer naar Nederland kunnen aanbieden."

Net als bij de vorige aanbiederswisselingen begeleidt de VRR het overgangsproces tussen de oude en nieuwe vervoerders en zal daarbij ook een mogelijke overname van personeel gericht ondersteunen. Ronald R.F. Lünser benadrukt: "Wij zijn er zeer in geïnteresseerd om de goed gekwalificeerde en ervaren medewerkers op de toekomstige lijnen goede beroepsperspectieven te bieden. Het is niet heel gemakkelijk voor ons bedrijf om nieuwe medewerkers in Noordrijn-Westfalen te vinden, vooral machinisten zijn schaars. Het is dus een logische stap dat de betrokken ondernemingen elkaar benaderen om te werken aan een gezamenlijke oplossing."

De nieuwe treinen van het type FLIRT³ zijn voorzien van airconditioning en traploze toegangen en beschikken over meer zitplaatsen dan de tot nu toe gebruikte wagons. De treinen hebben bovendien 15 plaatsen voor fietsen, twee wc's, zeven deuren per kant en een perronschuif voor sneller in- en uitstappen. De voertuigen hebben een lengte van 91 meter en bereiken een topsnelheid van 160 km/h.

Niet alleen de voertuigen moeten werken met meerdere systemen, ook de medewerkers van Abellio worden tweetalig opgeleid. Bovendien is de informatie voor reizigers langs de route en op de website www.abellio.de in het Nederlands beschikbaar. Op nl.abellio.de staat alle informatie over reizen op de lijn RE 19.

Vanaf 11 december 2016 kunnen reizigers rekenen op de volgende verbeteringen:

• Dagelijks twee directe verbindingen per uur tussen Wesel en Düsseldorf met de lijnen RE 5 (in een latere fase tussen Koblenz en Wesel) en RE 19.
  • Elk uur haltes op alle stations tussen Wesel en Emmerich op de lijn RE 19.
  • Meer capaciteiten en nieuwe treinen op de lijnen RE 19 en RB 35.
  • Elk uur een grensoverschrijdende verbinding in het regiovervoer van en naar Arnhem vanaf april 2017 volgens VRR tarief.
  • Na elektrificatie van het traject Wesel – Bocholt directe aansluiting van Bocholt en Hamminkeln naar Duisburg en Düsseldorf.

Omdat de vertrektijden voor veel reizigers aan de rechteroever van de Nederrijn veranderen, is het raadzaam om op tijd informatie over de nieuwe treintijden op te vragen. De nieuwe dienstregeling wordt ruim van tevoren verwerkt in de elektronische reisplanner.