Abellio behaalt opnieuw hoge cijfers in het VRR-kwaliteitsrapport 2017 en krijgt veel waardering van reizigers

• Punctueel, vriendelijk treinpersoneel en altijd schone treinen
  • Algemene tevredenheid uitstekend beoordeeld
  • 7 Abellio-lijnen bezetten de eerste plaatsen in top 10 klantwaardering

Hagen, 11 april 2018

De Duitse vervoersautoriteit Verkehrsverbund Rhein-Ruhr AöR (VRR) presenteerde in maart zijn kwaliteitsrapport voor het regionale spoorverkeer in 2017. Abellio Rail NRW krijgt hierin opnieuw uitstekende cijfers voor kwaliteit en service. In alle bekeken kwaliteitscategorieënbehaalt het spoorwegbedrijf uit Hagen ook in 2017 de beste plaatsen. De beoordelingen werden door professionele testers van het VRR en door middel van klanttevredenheidsbevragingen samengesteld.

„De kwaliteit van onze prestaties op het spoor werd ook in 2017 weer met zeer goede cijfers door onze vervoersautoriteit beoordeeld. Natuurlijk bekijken en vergelijken we onszelf met de waardes van voorgaande jaren. We willen immers niet alleen voldoen aan de afgesproken normen, maar er zelfs nog een schepje bovenop doen. Daar zijn onze prestaties op gericht en dat zullen we in de toekomst blijven doen!“, aldus Ronald R.F. Lünser, bestuursvoorzitter van Abellio Rail NRW. „We hebben dit herhaalde succes te danken aan de bovengemiddelde toewijding en uitstekende inzet van al onze medewerkers. We zijn heel blij met de resultaten en deze onderscheiding, die bestemd is voor alle medewerkers van Abellio. We willen ook onze reizigers en de vervoersautoriteit bedanken voor hun hernieuwde positieve feedback. Tegelijk wil ik alle medewerkers aanmoedigen om zich te blijven richten op de tevredenheid van onze reizigers, zodat we ook in de toekomst zulke goede cijfers zullen blijven behalen.“

Stephan Krenz, CEO van Abellio in Duitsland, stuurt zijn felicitaties vanuit Berlijn naar Hagen: „Met Abellio reizen mensen aan de Rijn en de Ruhr eersteklas. Dit wordt op indrukwekkende wijze aangetoond door de topscores in het kwaliteitsrapport van het VRR. Opnieuw is Abellio Rail NRW toonaangevend in de categorieën punctualiteit, reinheid van het interieur en kwaliteit van het treinpersoneel. Daar zijn we trots op en we zijn vereerd bovenaan in de ranking te staan. De onderscheiding van het VRR bewijst eens te meer dat Abellio ondernemende dynamiek en innovatie combineert met de hoogste kwaliteitsnormen.“

Overzicht van de resultaten

Punctualiteit (p. 8-13)

• Op de lijnen RB 32 en RB 35 waren de vertragingen gemiddeld lager dan in het voorgaande jaar.
  • Gemiddeld hadden de lijnen RB 32, RB 46 en S7 in 2017 een vertraging van minder dan een minuut, waardoor ze onder de beste 10 lijnen in het totaaloverzicht vallen
  • Lijn RE 19 haalt in de productcategorie 'RE' (in totaal 17 lijnen) de 5e plaats, lijn RE 16 de 7e plaats.

Treinuitvalpercentage (p. 13-17)

• In het percentage van onvoorzienbare uitvallen in het VRR-gebied haalt Abellio met lijn RB 46 de 1e plaats, hier haalde de spoorwegonderneming een minimaal uitvalpercentage van slechts 0,44% van de ritten.
  • Lijn RB 91 belandt in het totaaloverzicht van 2017 op de 5e plaats, lijn RB 40 op de 10e plaats.
  • De lijnen RE 16, RB 35, RB 40, RB 46, RB 91 en S7 liggen allemaal boven het gemiddelde treinuitvalpercentage in het VRR-gebied van 1,82%.

Materieel- en zitplaatsbeschikbaarheid (p. 18-21)

• Abellio scoort uitstekend met slechts 0,60% afwijkend gereden kilometers (het VRR bestelt voor elke rit een bepaald aantal zitplaatsen) en behaalt in 2017 de 1e plaats in de ranking van alle spoorwegondernemingen.
  • Lijn S7 behaalt de 1e plaats in de ranglijst.
  • Lijn RE 16 eindigt op de 7e plaats, lijn RE 19 op de 8e, lijn RB 40 op de 12e en lijn RB 91 op de 13e plaats.

Toestand van de voertuigen (p. 22-28)

• Vijf Abellio-lijnen landen op de plaatsen 2 tot 6.
  • De voertuigen van lijn RB 32 behaalden in de beoordelingen van de VRR de 2e plaats (met 98,54%) en de voertuigen van lijn RB 91 de 3e plaats (met 98,01%).
  • De lijnen RE 19, RB 35 en RB 40 bereikten de plaatsen 4 tot 6.
  • De lijnen S 7 (13e plaats), RE 16 (14e plaats) en RB 46 (18e plaats) zitten in het middenveld en daarmee nog altijd ver boven het VRR-gemiddelde.
  • Gezien de relatief tegenvallende kwaliteitsbeoordeling van de toiletten op de lijnen S7 en RB 46 zijn op dit punt nog verbeteringen nodig. Ondanks deze minder goede prestaties bezet Abellio met de lijnen van het Nederrijn-netwerk de eerste drie plaatsen in deze categorie.
  • Het VRR prijst ook in 2017 de zeer goede toestand van de voertuigen van de Abellio-vloot.

Reisinformatie reguliere dienstregeling (p. 29-30)

• In deze categorie haalde de RB 35 de 2e plaats. Lijn RE 19 belandt op plaats 7.  De overige lijnen zitten ​​in het middenveld.

Klanttevredenheid (p. 31-37)

• Ook in 2017 behaalt Abellio weer uitstekende cijfers. Op het punt Algemene tevredenheid blijkt dit uit het cijfer 1,98 (op een schaal van 1 tot 6 waarbij 1 ‘uitmuntend’ is en 6 ‘zeer slecht’).
  • Alle Abellio-lijnen behalen op de criteria punctualiteit, reinheid van de treinen en kwaliteit van het treinpersoneel telkens de 1e plaats in het VRR-gebied.
  • In de categorieën zitplaatsaanbod, reisinformatie reguliere dienstregeling/storingen, toestand technische treinvoorzieningen, veiligheidsgevoel overdag/'s avonds/'s nachts, behaalt Abellio telkens de 2e plaats in de totale klanttevredenheidsscore.

Het kwaliteitsrapport 2017 is een actueel document van de politieke organen van de VRR en kan hier worden bekeken.