Abellio opnieuw onderscheiden als reizigersfavoriet in Noordrijn-Westfalen in VRR-kwaliteitsrapport 2018

• Stipte en schone treinen, veilig reizen en vriendelijke treinmedewerkers
  • Algemene tevredenheid beoordeeld met het goede cijfer 1,910
  • 6 Abellio-lijnen bezetten de eerste plaatsen in top 10 van klantwaardering

Hagen, 26 april 2019

De vervoersautoriteit Verkehrsverbund Rhein-Ruhr AöR (VRR) heeft het uitgebreide kwaliteitsrapport lokaal treinvervoer voor 2018 gepubliceerd. 6 Abellio-lijnen bezetten de eerste plaatsen in de top 10 bij klantwaardering. Ook daarnaast krijgt Abellio herhaaldelijk uitstekende cijfers voor prestaties en service. Met zijn jaarverslag documenteert de VRR de kwaliteit van het lokaal treinvervoer in het hele OV-gebied op in totaal 49 lijnen van verschillende spoorwegmaatschappijen.

„We brengen onze reizigers op eersteklas wijze naar hun bestemmingen in heel Noordrijn-Westfalen. Dat is niet alleen onze eigen claim, zoals het VRR-kwaliteitsrapport 2018 nu officieel bevestigt. Een geweldige onderscheiding waar we erg trots op zijn en die ook laat zien dat onze prestaties op de individuele spoornetten op constant hoog niveau liggen. We hebben namelijk de resultaten van vorig jaar ruimschoots geëvenaard en ons gehouden aan de belofte aan onze reizigers om altijd het beste voor hen te doen“, aldus Rainer Blüm, bestuursvoorzitter van Abellio Rail NRW, over de onderscheiding door de VRR.

Overzicht van de resultaten

Stiptheid

• De lijnen RB 32 en RB 46 staan in de algemene ranking voor stiptheid op de 2e en 3e plaats met een gemiddelde vertraging van minder dan een minuut.
  • De lijnen S 7, RB 40, RB 35, RB 91 en RE 16 waren gemiddeld minder stipt dan in 2017.
  • Op de lijnen RB 32, RB 46 en RE 19 waren de vertragingen echter gemiddeld lager dan in het voorgaande jaar.

Treinuitvalpercentage

• Wat betreft het percentage onvoorzienbare uitvallen in het VRR-gebied haalt Abellio met lijn RB 46 en RB 91 de 1e en 2e plaats. Lijn RB 40 belandt in het totaaloverzicht op plaats 5.
  • Behalve de lijn S 7 zitten alle Abellio-lijnen boven het VRR-gemiddelde van 2,77%.

Treinvorming en beschikbaarheid zitplaatsen

• Hier haalt lijn S7 de 4e plaats in de algemene ranking.
  • Lijn RE 19 eindigt op plaats 6, lijn RB 40 op plaats 8.

Toestand van de voertuigen

• Bij de beoordeling van de technische staat van de treinen (functie en netheid) liggen alle lijnen van Abellio opnieuw ruim boven het gemiddelde.
  • In de beoordeling voor netheid van de treinen van buiten haalden de lijnen RB 35, RB 40 en RE 19 de 4e, 7e en 10e plaats in de algemene ranking. De lijn RE 16 ligt met een percentage van 88,78% onder het VRR-gemiddelde van 88,91%.
  • Wat betreft de functie en toestand van de toiletten bezetten de lijnen RB 40, RB 53 en RE 19 de plaatsen 3, 5 en 9. De RB 32 behaalt de 7e plaats. De RB 91 belandt boven het VRR-gemiddelde op plaats 11, de lijnen RE 16, S 7 en RB 46 liggen echter onder het VRR-gemiddelde.

Reizigersinformatie reguliere dienstregeling

• In deze categorie haalde de lijn RB 46 de 1e plaats. De overige lijnen zitten ​​in het bovenste middenveld. Alleen de lijn RB 32 staat op de 45e plaats.

Klanttevredenheid

• Ook in 2018 behaalt Abellio weer uitstekende cijfers. Wat betreft de algemene tevredenheid blijkt dit uit het goede cijfer 1,910. Dat is 0,07 punten beter dan in het voorgaande jaar. Abellio Rail NRW wordt in dit opzicht beoordeeld als beste vervoersbedrijf in het VRR-netwerk.
  • Bij de criteria stiptheid, veiligheidsgevoel overdag en algemene tevredenheid behaalt Abellio de 1e plaats in het VRR-gebied. In de andere categorieën zitplaatsen, reizigersinformatie in de trein (normale dienstregeling), netheid van de treinen, kwaliteit treinmedewerkers, technische staat van de treinen, veiligheidsgevoel 's avonds/'s nachts behaalt Abellio plaats 2. In de categorie reizigersinformatie in de trein (storingen) staat Abellio op de derde plaats.
  • Op basis van de beoordelingen door klanten bezet Abellio met de lijnen RE 19, RB 35, RB 40, RB 46, RB 32 en RE 16 de plaatsen 1, 2, 3, 4, 5 en 6 in het totaaloverzicht.

Het kwaliteitsrapport 2018 is een actueel document van de politieke organen van de VRR.